Vaikai yra mūsų ateitis. Juos reikia ne tik užauginti, bet ir apsaugoti nuo pavojų bei nelaimingų atsitikimų. Dažnai skaudžios nelaimės atsitinka eismo įvykių metu. 2011 metais eismo įvykiuose žuvo 19 vaikų, iš kurių pusė žuvo važiuodami automobiliu. Siekiant užkirsti kelią skaudžioms netektims, 2012 m. vasario 29 d. LR Vyriausybė pritarė Susisiekimo ministerijos parengtam Kelių eismo taisyklių (toliau – KET) pakeitimo projektui (Žin., 2012, Nr. 29-1302).

Kelių eismo taisyklių pakeitimai  

  Vyriausybės patvirtinti KET nuostatų pakeitimai, reglamentuoja vaikų vežimą mokykliniais autobusais bei sugriežtina vaikų vežimo automobiliuose tvarką, numatant, kad visi vaikai iki 135 cm ūgio (vidutiniškai apie 9-10 metų amžiaus vaikai) turėtų būti vežami naudojant tik specialias jų ūgiui ir svoriui pritaikytas atitinkamos grupės sėdynes.

   KET taisyklių pakeitimai rėmėsi 2003 m. balandžio 8 d. Europos Parlamento ir ES Tarybos direktyva 2003/20/EB, kuri iš dalies keičia 1991 m. gruodžio 16 d. ES Tarybos direktyvą 91/671/EEB dėl valstybių narių įstatymų, reglamentuojančių privalomą saugos diržų naudojimą mažiau kaip 3,5 t sveriančiose transporto priemonėse.  

  Iki 2012 lapkričio 1 d. galioja kelių eismo taisyklės, kurios leidžia ant galinės automobilio sėdynės vyresnius nei trejų metų vaikus vežti, prisegant juos saugos diržu, skirtu suaugusiesiems. Tačiau toks saugos diržas automobiliuose negali tinkamai apsaugoti vaikų dėl mažesnio jų ūgio, kitokio kūno sudėjimo, svorio ir kt.  

Ar mums tikrai reikia sodinti 8-10 metų vaikus į specialias sėdynes, vežant juos automobiliu?

  Šis klausimas gali iškilti ne vienam tėveliui ar mamytei, tačiau, siekiant užtikrinti kiek įmanoma saugesnį vaikų buvimą kelyje, reikia griežtinti iki šiol galiojančias KET nuostatas. Šiuo metu galiojantis KET reglamentavimas neatitinka ES direktyvos nuostatų bei kitų ES šalių gerosios praktikos.  

  Kitos Europos šalys dar griežčiau reglamentuoja vaikų vežimą automobiliuose. Pavyzdžiui, Vokietijoje ir Austrijoje, kurios eismo saugumo prasme yra vienos pažangiausių valstybių,  specialios ūgiui ir svoriui pritaikytos atitinkamos grupės sėdynės privalomos vaikams iki 150 cm ūgio.     

  Vaikiškų automobilinių kėdučių būtinybę europiečiai perprato jau seniai – ši nuostata pirmą kartą buvo įteisinta Skandinavijos šalyse 1981 metais. Vežti automobiliu vaikus specialiose kėdutėse privaloma daugelyje užsienio šalių. Statistika skelbia, kad, naudojant vaikiškas automobilines kėdutes/paaukštinimus, sunkių traumų bei mirčių tikimybė tarp vaikų sumažėja 3,5 karto. Tuo tarpu vaiką prisegus suaugusiajam keleiviui skirtu saugos diržu, pastarasis gali jį net pasmaugti, kai vaikas stabdymo jėgų bus nublokštas tiesiog po diržu.  

Kiek tėvams kainuos naujos automobilinės kėdutės?

  Seimo narė A. Zuokienė pritaria didesniam vaikų saugumui, juos vežant automobiliuose. Tačiau parlamentarė susirūpino papildomomis išlaidomis, kurios užgrius šeimas, ypatingai jaunus tėvelius, kuriems papildomų pajamų, atskaičius komunalinius ir būsto paskolos mokesčius, lieka labai mažai. Jau nuo šių metų lapkričio mėnesio tėvai privalės pasirūpinti vaikiškomis automobilinėmis kėdutėmis/paaukštinimais, kurių yra net penki dydžiai. Tai reiškia, kad tėvams automobilines kėdutes teks pirkti ne kartą, bet kelis kartus.

  Automobilinių kėdučių/paaukštinimų vaikams kainos priklauso nuo kėdutės dydžio, gamintojo ir kitų parametrų. Automobilinių kėdučių/paaukštinimų kainos svyruoja nuo 60 iki 500 litų. Jeigu tėvai vaikus veža be automobilinių kėdučių/paaukštinimų, jie ne tik rizikuoja vaikų sveikata, bet ir pažeidžia Kelių eismo taisykles. Už tokį pažeidimą vairuotojas gali gauti įspėjimą arba baudą nuo dvidešimties iki keturiasdešimties litų.

Kova dėl lengvatinio PVM tarifo vaikiškoms automobilinėms kėdutėms  

  2010 m. gruodžio 1 d. ES Žaliojoje knygoje „PVM ateitis. Paprastesnės, stabilesnės ir veiksmingesnės PVM sistemos kūrimas“ rašoma, kad lengvatiniai PVM tarifai yra rekomendacinė politikos priemonė, pirmiausia, dėl sveikatos priežasčių, o vaikiška automobilinė kėdutė gali apsaugoti vaikų sveikatą ar net išgelbėti jų gyvybes. Tyrimai rodo, kad automobilinės kėdutės trims iš keturių į avariją patekusių vaikų gali padėti išvengti sužalojimų ar net mirties.

  Todėl Seimo narė A. Zuokienė, siekdama sumažinti tėvelių išlaidas ir sukurti sąlygas saugių vaikų kelionių automobilyje kultūrai, užregistravo PVM tarifo lengvatos automobilinėms kėdutėms pasiūlymą, kuriame siūloma nustatyti lengvatinį 9 proc. PVM tarifą. Pavyzdžiui, D. Britanijoje vaikų automobilinėms kėdutėms yra taikomas 5 proc. PVM tarifas.  

  LR Seimo Informacinės visuomenės plėtros komitetas pritarė A. Zuokienės pasiūlymui ir parengė PVM įstatymo 19 str. papildymo įstatymo projektą.

 Papildyta 2012 11 01

 Naujoji vaikų vežimo tvarka – papildoma našta tėvams

  Jau nuo lapkričio 1-osios įsigalioja Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimas, kuriuo numatoma nauja prievolė tėvams. Nuo šios dienos visi vaikai, kurių ūgis iki 135 cm, turi būti vežami specialiose kėdutėse, o nesilaikantiems šio nutarimo bus taikomos baudos nuo 20 iki 40 Lt. Nors kitose Europos Sąjungos šalyse, kur taikomas šis nutarimas, automobilinėms kėdutėms bei paaukštinimams taikomos lengvatos, tačiau LR Seimas atmetė siūlymą šioms prekėms taikyti mokesčių lengvatą.

  „Vairuojančius tėvelius užgrius nemaža finansinė našta, nes automobilinių kėdučių ar paaukštinimų kaina svyruoja nuo 60 iki 500 Lt, – sako A. Zuokienė. – Ir nors visi sutaria, kad vaikų saugumas turi rūpėti ne tik jų tėvams, bet ir valstybei, tačiau Seimas atmetė jam pateiktą kitų šalių patirtimi paremtą siūlymą šioms prekėms sumažinti pridėtinės vertės mokestį iki 9 proc.“  

Statistiniais duomenimis 2011 m. eismo įvykiuose žuvo 19 vaikų, iš kurių pusė važiavo automobiliuose, tačiau Vyriausybė iki šiol nebuvo pasiūliusi naujų priemonių, išskyrus skatinimą nešioti atšvaitus, vaikų saugumui užtikrinti. A. Zuokienės teigimu, valstybė pasirinko lengviausią kelią visą naštą už vaikų saugumą sukraudama ant tėvų pečių. 

Seimo narė atkreipia dėmesį ir į Susisiekimo ministerijos vangumą informuojant gyventojus. Šis nutarimas aktualus dideliam skaičiui tėvų, nes daugelis vaikų 135 cm ūgį pasiekia tik 10-12 metų, tačiau tėvų mąstymą pakeisti gali būti sunku: „Juk visi iki šiol buvome įpratę, kad vaikai iki 3-4 m. amžiaus turi būti vežiojami kėdutėse, o vyresniuosius galima apsaugoti suaugusiems skirtu saugos diržu. Be to, kas paaiškins, kodėl pasirinktas 135 cm, o ne, pavyzdžiui, 130 cm ūgio limitas?“. Seimo narės įsitikinimu, išsami informacinė kampanija prieš įsigaliojant naujam nutarimui būtų padėjusi šias problemas įveikti.

Vaikus vežti specialiose kėdutėse jau nuo 1981 m. privaloma Skandinavijos šalyse. Vokietijoje bei Austrijoje šios saugos priemonės privalomos vaikams, kurių ūgis yra iki 150 cm, t.y. iki apytiksliai 11-12 m. amžiaus. Šiose šalyse tėvams, perkantiems saugos priemones, taikomos kompensacijos. Didžiojoje Britanijoje PVM automobilių kėdutėms bei paaukštinimams yra sumažintas 5 proc. 

  Straipsniai spaudoje:

 http://kedainietis.balsas.lt/kedainiai-naujienos/naujienos/-naujoji-vaiku-vezimo-tvarka---papildoma-nasta-tevams-6930/

http://www.imed.lt/index.php/naujienos/naujoji_vaiku_vezimo_tvarka_papildoma_nasta_tevams/15257

http://www.nuolaidumenuo.lt/straipsniai/550/Papildoma-nasta-tevams-naujoji-vaiku-vezimo-tvarka.html

http://www.alytausgidas.lt/lt/naujienos/transportas/papildoma-nasta-tevams-naujoji-vaiku-vezimo-tvarka/

http://www.autoreviu.lt/portal/categories/335/1/0/1/article/14794/naujoji-vaiku-vezimo-tvarka-papildoma-nasta-tevams

http://www.autoledi.lt/straipsnis/saugus-vaiku-vezimas/pagal-naujaja-vaiku-vezimo-tvarka-keduciu-gali-reiketi-ir-12-me%C4%8Dcams

http://faktai.lt/lietuva/lietuvoje-isigaliojo-nauja-vaiku-vezimo-automobiliais-tvarka/