Energinių gėrimų platinimas Lietuvoje kol kas yra visiškai  neribotas: jie lengvai prieinami vaikams bei paaugliams, produkto reklamos patraukliai vilioja „priklausyti aktyvių žmonių grupei“, „išlaisvinti savyje žvėrį“, žada „suteikti sparnus“ ir pan. Šių  gėrimų rinkodaros akcijos turi labai aiškiai apibrėžtus taikinius – vaikus, moksleivius, sportuojančius jaunuolius ir t.t. Jaunieji vartotojai  prisijaukinami  remiant madingus ir populiarius jaunimo, ekstremalaus sporto renginius, kuriuose dovanai išdalijama  daugybė energinio gėrimo, žadančio suteikti „ypatingos  energijos“, skardinių. Kai kurių  gamintojų energinių  gėrimų reklama pateikiama pieštine forma, ir animacija tik dar labiau pritraukia vaikų dėmesį ir jiems daro įtaką.

     Netylek.lt  gavo vilnietės paauglio mamos  laišką, kuriame ji klausia: „Ko iš tiesų  siekia vieno  populiarausių energinių gėrimų kompanija, atvežanti  ir nemokamai dalijanti vaikams nerekomenduojamų gėrimų skardines paauglių pamėgtose riedlentininkų aikštelėse? Savo sūnui niekada pati nepirkau ir neleidžiu pačiam pirkti energinių  gėrimų, tačiau, pasirodo, prie šio  gėrimo jį ėmėsi apsukriai pratinti pats gamintojas! Kol kompanijos sąmoningai skleidžia informaciją  apie neįtikėtinas energinio gėrimo galias, ir tokiomis nesąžiningomis akcijomis vis daugiau vaikų įtraukia į priklausomybės nuolat tonizuotis liūną, auga kvaišinama  karta, o  rinka pasipildo vis naujais, „dar daugiau” energijos suteikiančiais produktais,“ – rašo pasipiktinusi mama Neringa iš Vilniaus.

 

     Produktas skirtas ne vaikams gali būti reklamuojamas renginiuose vaikams iki 18 metų?

     ES  direktyvos aiškiai  nustato - jei gėrimų sudėtyje yra kofeino bei kitų tonizuojančių medžiagų, kurios tam tikroms žmonių grupėms nėra rekomenduotinos, produkto etiketėse būtina pateikti informaciją apie tai. Jei jaunam organizmui tonizuojančios medžiagos gali padaryti neigiamą poveikį ir apie tai privaloma įspėti ant gėrimų pakuočių, kodėl tuomet leidžiama laisvai transliuoti energinių gėrimų reklamą renginiuose, skirtuose asmenims iki 18 metų, teatro spektaklių, kino ir filmų, skirtų jaunesniems kaip 18 metų asmenims, demonstravimo vietose bei jų reklamoje, taip pat visuomenės informavimo priemonėse, skirtose jaunimui iki 18 metų, švietimo, mokslo ir ugdymo įstaigose?

     Numatyti  apribojimai – per maži
 
     2010  m. vasarį Seime buvo užregistruotos Maisto įstatymo pataisos, kuriomis nuo 2011 m. sausio 1 d. pasiūlyta reguliuoti energinių gėrimų pardavimo asmenims iki 18 metų kontrolę. Kartu numatytos ir baudos už nustatytų reikalavimų nevykdymą - nuo dviejų šimtų iki keturių šimtų litų.
 
     Siekiant saugoti vaikų ir jaunuolių sveikatą, tikslinga drausti ne tik energinių gėrimų pardavimą, bet ir neatlygintinį platinimą (pvz.: reklaminių akcijų metu; kaip priedą prie kitos prekės; kaip loterijos ar žaidimo prizą ir pan.), o taip pat jų reklamavimą renginiuose ir priemonėse, skirtuose asmenims iki 18 metų.

     Parlamentarė A. Zuokienė pateikė pasiūlymą Maisto įstatymo 2 straipsnio papildymo ir papildymo 6(1) straipsniu įstatymo projektui, kuriame siūlo drausti nurodyti energetinius gėrimus kaip rėmėjus ar kitaip juos reklamuoti:

1) koncertų, diskotekų, sporto renginių bei kitų renginių, skirtų asmenims, jaunesniems kaip 18 metų, arba kuriuose dalyvauja asmenys, jaunesni kaip 18 metų, vietose (išskyrus šiose vietose esančias prekybos vietas) bei jų reklamoje;

2) teatro spektaklių, kino ir videofilmų, skirtų asmenims, jaunesniems kaip 18 metų, demonstravimo vietose (išskyrus šiose vietose esančias prekybos vietas) bei jų reklamoje;

3) visuomenės informavimo priemonėse, skirtose asmenims, jaunesniems kaip 18 metų, bei jų reklamoje;

4) švietimo, mokslo ir ugdymo įstaigose.”

     Energinio gėrimo sąvoka - netiksliai apibrėžta

     2010 12 14 Parlamentarė A. Zuokienė pateikė pasiūlymą Maisto įstatymo pakeitimo įstatymo projektui - patikslinti nacionalinėje teisėje egzistuojančią sąvoką, kaip galinčią  tapti kliūtimi taikant apribojimo nuostatas.

     Energinio gėrimo sąvoka yra nustatyta LR Žemės ūkio ministro 2009 m. sausio 12 d. įsakymu Nr. 3D-13 patvirtintame “Nealkoholinių gėrimų ir giros apibūdinimo, gamybos ir prekinio pateikimo” techniniame reglamente. Jame nurodyta: „Gaivusis energinis gėrimas – gaivusis gėrimas, kurio sudėtyje yra vitaminų ir tonizuojamųjų ar stimuliuojamųjų augalinių medžiagų (kofeino, guaranino, ginsenozidų, taurino ir pan.).“ Vertinant apibrėžimą teisinės logikos aspektu, į energinių gėrimų sąvoką nepatenka tie stimuliuojančių ir/ar tonizuojančių medžiagų turintys gėrimai, kuriuose nėra vitaminų.

     Kadangi energinių gėrimų sąvoka nėra tiksliai apibrėžta, būtina tinkamai ją apibrėžti bei nustatyti, kokie gaivieji gėrimai patenka į energinių gėrimų kategoriją; nustatyti energinių gėrimų sudėtį (pateikiant ne tik cheminių elementų pavadinimus, bet ir jų procentinę išraišką), nustatyti leistinas normas (procentus), kurias viršijus energinis gėrimas būtų priskiriamas prie produktų, kurių negalima tiekti į rinką ar, kurių pardavimas būtų draudžiamas konkrečios amžiaus grupės asmenims, ar būtų ribojama tokios sudėties energinių gėrimų pardavimo vieta, taikomi kiti ribojimai.

Seimo narės A.Zuokienės pasiūlymas Maisto įstatymo pakeitimo įstatymo projektui: 

 

      Liguistas potraukis viskam, kas suteikia energijos, yra kenksmingas

     Nesaikingas energinių gėrimų vartojimas kai kuriems vaikams gali sukelti priklausomybę. Augantis organizmas, pasak gydytojų, daug lengviau išbalansuojamas. Vaikų ir paauglių psichinė būsena gerokai labilesnė nei suaugusio žmogaus ir energiniuose gėrimuose esančios stimuliuojančios medžiagos ne tik padidina ir taip didesnį vaikų bei paauglių aktyvumą, bet gali sukelti nerimą, nervingumą, agresiją ar net smurto protrūkius. 

     Šiuos gėrimus mėgstančius sportuoti paauglius specialistai perspėja, jog aktyviai sportuojant ir taip prarandama nemažai skysčių, mikroelementų, o dėl energinių gėrimų vartojimo jų netenkama dar daugiau, todėl gali sutrikti širdies veikla. Skirtingai, nei teigia reklamos, šie gėrimai ne suteikia energijos, bet mobilizuoja vidinius organizmo resursus. Energijos atsargoms išsekus, pradedamas jausti nuovargis, susierzinimas, žmogus negali užmigti, gali išsivystyti net depresija. Dėl tokio energijos kiekio svyravimo gali išsivystyti šių gėrimų priklausomybė.

     Tyrimai rodo, kad net sveikiems žmonėms išgėrus skardinę šio gėrimo po valandos pasireiškė simptomai, būdingi sergantiesiems lėtinėmis širdies ir kraujagyslių ligomis. Amerikos širdies asociacija yra nustačiusi, kad išgėrus energinio gėrimo sveiko jauno žmogaus kraujo spaudimas padidėja 5–10 punktų, o širdis per minutę plaka 5–7 kartais dažniau nei įprastai.

     Dietologai nerekomenduoja

     Dietologai nerekomenduoja vartoti šių gėrimų jaunesniems kaip 16 m. vaikams. Sveikatos apsaugos ministerija, parengė mokinių maitinimo organizavimo bendrojo lavinimo mokyklose tvarkos aprašą, kuriuo draudžiama prekiauti energiniais gėrimais mokyklose. 

     Dėl šalutinių poveikių energinių  gėrimų gydytojai nerekomenduoja vartoti ne tik vaikams, paaugliams bei nėščiosioms, bet ir vyresnio amžiaus žmonėms bei turintiems problemų dėl arterinio kraujospūdžio ar padidėjusio akispūdžio, sergantiems širdies ligomis, turintiems miego sutrikimų.

      JAV maisto ir vaistų administracija (angl. The Food and Drug Administration, FDA) lapkričio mėn. kreipėsi į energinių gėrimų gamintojus pareikšdami, kad energinius gėrimus, kuriuose yra alkoholio ir kofeino, vartoti nesaugu. Pasak gydytojų, energiniai gėrimai yra ne mažiau pavojingi nei alkoholis, ypač paaugliams.

     Žurnale „Pediatrics“ neseniai publikuotas naujausias tyrimas, kurio autorė Judith Schaecher teigia, jog energiniuose gėrimuose esantis kofeino kiekis gali pakenkti dažnai juos vartojantiems vaikams. Ypač - sergantiems cukriniu diabetu, turintiems širdies, kepenų, inkstų sutrikimų. Jiems nuo energinių gėrimų gali prasidėti traukuliai ar net sustoti širdis. Be to,  visiškai neaišku, kaip energinių gėrimų sudedamosios dalys sąveikauja su antidepresantais ir vaistais, kuriuos geria negalintys sukaupti dėmesio, hiperaktyvūs vaikai.

     Didžioji Britanija.  Britanijoje policija prašo nepardavinėti „Red Bull“ paaugliams. „The Daily Mail“ skelbia, kad Whitchurcho (Hampshire‘o grafystė) policija kreipėsi į prekeivius, kad šie nebepardavinėtų energinių gėrimų nepilnamečiams, tikėdamasi, kad  sumažės  chuliganizmo atvejų.

 

     ES praktika reglamentuojant energinių gėrimų pardavimus

     Europos teisės departamentas prie LR Teisingumo ministerijos  yra pateikęs prašymą LR Sveikatos apsaugos ministerijai surinkti informaciją apie atskirose Europos Sąjungos valstybėse narėse numatytą energetinių gėrimų pardavimo reglamentavimą, šių gėrimų kenksmingumą nepilnamečiams, energetinių gėrimų kenksmingųjų sudedamųjų dalių tyrimus ir kt.

     Sveikatos apsaugos ministerija išsiuntė užklausimus ES šalių narių ekspertams, tačiau atsakymų apie šalyse nustatytus apribojimus energinių gėrimų pardavimui, negavo.

Institucijų raštai atsakymai:

        Saugumo riba

     2009 m. Europos maisto saugos tarnyba pateikė mokslinę nuomonę apie du ingredientus, dažnai naudojamus energiniuose gėrimuose - tauriną ir gliukuronolaktoną. Ekspertai nustatė, kad didžiausias jų kiekis, kurį  vartojant nenustatytas neigiamas poveikis žmogaus organizmui, yra 1000 mg/kg žmogaus kūno svorio per dieną. Padaryta išvada, jog saugumo riba reguliariai  vartojant energinį gėrimą vidutiniais ir dideliais kiekiais, atitinkamai  yra 125 ml (pusė skardinės) ir 350 ml (1,4 skardinės) asmeniui per dieną.  

     Ekspertų grupė pateikė nuomonę, kad sveikatos problemas gali sukelti per didelis suvartoto kofeino kiekis (energiniuose gėrimuose būna iki 500 mg/kg kofeino. Plg.: kavos puodelyje - tik 140 mg/kg)

 


      Apklausa

      www.netylek.lt 2010 spalį  skelbtoje apklausoje 53 % apklaustųjų  pritarė, jog reiktų drausti energinių gėrimų pardavimą, neatlygintinį platinimą jaunesniems kaip 18 m. asmenims, o 40  % respondentų mano, kad būtina drausti ir  jų reklamą renginiuose, kuriuose dalyvauja jaunesni nei 18 m.

 

2010 11 04
Netylek.lt

„Reikia drausti ne tik energinių gėrimų pardavimą, bet ir neatlygintinį platinimą, pavyzdžiui, reklaminių akcijų metu kaip priedą prie kitos prekės, kaip loterijos ar žaidimo prizą, taip pat jų reklamavimą renginiuose, skirtuose asmenims iki 18 metų“, – sako A.Zuokienė.

Seimo narės A.Zuokienės pasiūlymas Maisto įstatymo pakeitimo įstatymo projektui: 


PASIŪLYMAS: Maisto įstatymo 2 straipsnio papildymo ir papildymo 6(1) straipsniu įstatymo projektui