Rinkdamiesi maisto produktus, su antsvoriu kovojantys ir tiesiog savo svorį kontroliuojantys žmonės, tyrinėdami etiketes prekybos centruose sugaišta  marias laiko. Renkantis, kokius produktus pirkti, jiems itin svarbi  galimybė gauti aiškią, nuoseklią ir pagrįstą informaciją, kita vertus, informacijos aplinką formuoja reklama: „becukris“, „be cholesterolio“, „liekninamoji“,  „deginantis riebalus“ ir t.t.

     Pagalbos prašymą į Netylek.lt  atsiuntusi vilnietė Rima B. pasakojo, kad  jau kelintus metus stengiasi atsikratyti papildomų kilogramų ir prekybos centrų lentynose dairosi alternatyvų tukinančiam maistui. Retai sau leidžianti mėgautis desertais, moteris susigundė paragauti 0 g riebalų turinčio „SLIM DRIVE“ vynuoginio – citrinų skonio sorbeto su L-karnitinu.  Tik suradusi nuorodą į šiuos ledus reklamuojančią interneto svetainę, Rima suprato, įsigijusi tikrą „sensaciją: ledai, deginantys riebalus!“   „Be dirbtinių saldiklių ir dažiklių! Vyk šalin nerimą, kad smaližiaudama ledų papilnėsi!“ (Šaltinis: slimdrive.lt) – tokią reklamos „žinutę“ perskaičiusi Rima, matyt, turėjo nustoti nerimauti: riebalai dega, L-karnitinas dirba savo darbą, ir jokių sintetinių dažiklių...  
     Jei vis dar neįpratote atidžiai skaityti, kokia yra gaminio sudėtis ir ką reiškia maisto priedų pavadinimai, apsigausite ir jūs! Mat „Slim Drive“ ledų sudėtyje esantys dažikliai - tartrazinas  ir patent mėlynasis V yra ne kas kitas kaip dirbtiniai, sintetiniai dažikliai E102 ir E131! 

     „Jei gamintojo reklamos teiginiai klaidina dėl dažiklių, galbūt ir priskiriamas ledams ypatingas riebalus deginantis poveikis nėra tiesa? Ar tai, ką deklaruoja gamintojas, yra patvirtinta laboratoriniais tyrimais, moksliniais įrodymais, o gal tai tik rinkodaros akcija?“ – piktinasi vilnietė Rima B.

     
      Kaip yra  stebimi, vertinami ir patikrinami maisto produktų gamintojų vartojami teiginiai maisto produktų ženklinime ar reklamos teiginiuose? Ar vartotojas gali būti ramus, kad  šiuo metu prekyboje esantys produktai, apibūdinami sveikatingumo teiginiais yra  leistini ir pagrįsti?     

     Nuo 2007m. liepos 1 d. Lietuvoje įsigaliojo ir turi būti tiesiogiai taikomas 2006 m. gruodžio 20 d. Europos Parlamento ir Europos Tarybos Reglamentas (EB) Nr.1924/2006 dėl teiginių apie maisto produktų maistingumą ir sveikatingumą (toliau - Reglamentas).  Teiginiai apie sveikatingumą gali būti vartojami ženklinant, reklamuojant, pristatant į rinką pateikiamus maisto produktus, tik jei šie teiginiai atitinka Reglamento nuostatas. Tokie teiginiai neturi klaidinti, turi būti pagrįsti visuotinai pripažintais moksliniais įrodymais.
     Nors Valstybinis aplinkos sveikatos centras (toliau - VASC) ir paskirtas kompetentinga institucija, atsakinga už Reglamento (Nr. 1924/2006 dėl teiginių apie maisto produktų maistingumą ir sveikatingumą) taikymą Lietuvos Respublikoje, pasak centro direktoriaus Eriko Mačiūno, "VASC konsultuoja maisto verslo operatorius bei valstybinių ir kitų įstaigų specialistus dėl Reglamento nuostatų taikymo bei atlieka maisto verslo operatorių pateiktų teiginių atitikimą reglamento nuostatoms, įvertindamas maisto produkto etiketę, kurioje nurodomas norimas vartoti teiginys bei pateiktus visuotinai pripažintus mokslinius įrodymus ir kitus dokumentus, pagrindžiančius teiginio vartojimą, jo vartojimo sąlygas ir kt. <...>"  O maisto kontrolę teisės aktų nustatyta tvarka atlieka Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, kuri ir kontroliuoja maisto produktų ženklinimo, taip pat ir teiginių atitikimą ženklinimo reikalavimams.

Atsakymas iš LR Konkurencijos tarybos




     "Deginantys riebalus" ledai apdovanoti aukso medaliu!

„Netylėk!“ išsiaiškino, kad praėjusiais metais ekspertų ir įvairias pramonės ir verslo šakas atstovaujanti komisija apdovanojo šį gaminį konkurso „Lietuvos metų gaminys 2009“ aukso medaliu. Nors žinome, kad šio Lietuvos pramonininkų konfederacijos rengiamo konkurso vertinimo komisijos „sprendimai yra galutiniai ir neginčijami, o visa informacija apie individualius gaminių įvertinimus yra konfidenciali ir nėra viešinama,  viešai skelbiama tik apibendrinta informacija apie konkurso nugalėtojus <...>“,   vis dėlto labai norėtume išsiaiškinti, kokių sričių ekspertai rekomendavo apdovanoti gaminį "SLIM DRIVE vynuoginis-citrinų skonio sorbetas su L-karnitinu" aukso medaliu, kad galėtume kreiptis į juos dėl išsamesnės informacijos apie gaminio tyrimų rezultatus, reklaminio aprašo pagrįstumo vertinimą ir kt.  

     Mūsų duomenimis, konkurso paraiškas ir gaminių kokybę, savybes turėjo vertinti: Respublikinio mitybos centro, Standartizacijos departamento, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos, Veterinarijos akademijos, Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto, Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos, Lietuvos vartotojų asociacijos ir kiti ekspertai. Ar nė vienam ekspertui nekilo klausimų dėl gaminio aprašo pagrįstumo, ar yra patikimų mokslinių įrodymų ir ar reklaminiai teiginiai neklaidina vartotojų? 


      Pažeidė LR Reklamos įstatymą

      Išnagrinėjusi p. Rimos skundą, 2010-04-22 Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba pakvietė įmonės AB "Klaipėdos pienas" atstovus atvykti į VMVT dalyvauti byloje dėl galimo reklamos įstatymo nuostatų,  reklamuojant ledus "Slim Drive", pažeidimo ir nustatė, kad skleista informacija apie ledus pažeidė Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 64-1937; 2008, Nr. 11-374) 14 straipsnio 1 dalies 1 punktą, kuris draudžia reklamoje nurodyti ar užsiminti apie tas maisto savybes, kurių jis neturi, taip pat apie gydomąsias ar nuo ligų saugančias savybes, jei nėra Sveikatos apsaugos ministerijos tvarka išduoto šią informaciją patvirtinančio specialios paskirties maisto produkto registravimo pažymėjimo,  ir 2002 m. sausio 22 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 178/2002  16 straipsnio nuostatą, kuri numato, kad vartotojų neturi klaidinti maisto etiketės, reklama ir pateikimas, įskaitant jų formą, išvaizdą arba įpakavimą, pakavimo medžiagas, sudėjimo tvarką, apipavidalinimą juos demonstruojant ir įvairiausiomis priemonėmis apie juos teikiama informacija.

     Už aukščiau minėtą pažeidimą AB "Klaipėdos pienas" buvo surašytas Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo pažeidimo protokolas, kurį VMVT su visa atlikto tyrimo medžiaga perduos Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai. VVTAT turės  įvertinti visas aplinkybes ir pažeidimo mastą bei  skirs Reklamos įstatyme numatytą sankciją.

VMVT atsakymas:

     
     Gamintojai užsikrėtė "Slim virusu"?
 
     
    Moterims jau siūloma ir virtų pieniškų dešrelių  s.l.i.m., o reklaminiai teiginiai vilioja: "soti, liekna ir mylima", "Tik 39,4 kcal vienoje dešrelėje". Paklausėme specialisto  nuomonės apie tokius ir panašius produktus. Pasak dietologės Daivos Pipiraitės, tokie produktai sulieknėti ir kontroliuoti svorio nepadeda: "Mano, o ir kolegų nuomone, padeda tinkamas maitinimasis kaip visuma, o ne atskirų konkrečių produktų vartojimas ar nevartojimas. Tai, kad šie produktai turi mažai kalorijų - atrodytų geras dalykas, tačiau vienas ar kitas mažai kaloringas produktas žmogaus maitinimosi nekeičia. Taip pat ir su L-karnitinu, deja, jo liekninamasis poveikis nera įrodytas" - teigia gydytoja dietologė.

    

SUSIJUSIOS TEMOS:
    
"Olialia žavioji karvytė - klaidina!" 
"Kodėl dešrelių gamintojai neįspėja apie pavojų?"

     Apie produktus neva turinčius išskirtinių sveikatinimo savybių ne kartą teko diskutuoti tiek su specialistais, tiek su moterimis įvairiuose Lietuvos vietovėse. Nebuvau nieko girdėjusi apie ledus „Slim drive“, tačiau gavusi Rimos B. laišką peržiūrėjau jų reklamą ir man užkliuvo teiginys, jog valgant šiuos ledus „galima sulaukti teigiamo poveikio sveikatai ir fizinei būklei“. Su Europos parlamento ir tarybos direktyva 200/13/EB  suderinta mūsų šalies Higienos normoje 119:202 nurodyta, kad ženklinant maisto produktus nė vienam iš jų neturi būti priskiriamos gydomosios ir profilaktinės savybės arba daroma nuoroda į jas.      Maisto įstatymo 5 straipsnio 2 punktas nustato teisinį informacijos apie specialiosios paskirties maisto produktus skleidimo reguliavimą – imperatyviai draudžiama nurodyti arba užsiminti apie tas maisto gydomąsias ar nuo ligų saugančias savybes, nesant Respublikinio mitybos centro išduoto specialiosios paskirties maisto produkto pažymėjimo.

     Kuo gi  „Slim drive“ skiriasi nuo kitų ledų? Jei tikėsim reklama – dėl stebuklingojo L-karnitino. Anglų kalba perskaičiau keletą mokslinių straipsnių ir supratau, jog pagaminti ledų be L-karnitino - beveik neįmanoma, jei ledų sudėtyje yra pieno.  Reklamos įstatymas draudžia nurodyti, kad maisto produktas turi ypatingų savybių, jei  tokiomis savybėmis pasižymi visi panašūs gaminiai. Paprastai leduose (100 g.) būna nuo 3 iki 4 mg karnitino.  Žodis „caro“(lot.), „carne“ (ital.) yra mėsa, iš šio žodžio kilęs „karintinas“, nes 100 g mėsos yra beveik 100g karintino, t.y. apie  30 kartų daugiau nei leduose. 

     Tačiau liūdniausia, kad  nėra jokių įrodymų, jog karnitinas gali deginti riebalus. Mokslininkai sutaria tik dėl vieno, jog tikėtina, kad karnitinas pagreitina metabolizmą, tačiau – tik senyvo amžiaus žmonėms. Daugiausia mokslinių studijų, kurias peržvelgiau ieškodama karnitino poveikio, pasakoja apie jo poveikį sergantiems  žmonėms. Yra įrodymų,  jog vartojant karnitiną su kitais medikmentais gali sumažėti krūtinės ląstos skausmai, jis gali padėti diabetikams. Visose studijose minima, jog nėra patikimų įrodymų dėl poveikio nesergantiems žmonėms, o apie svorio mažinimą - išvis nėra jokių patikimų tyrimų arba man nepavyko jų rasti.

     Dėl to labai nustebau, jog „Non stop slim drive“ gavo „Metų gaminio2009“ apdovanojimą. Kreipiausi į Lietuvos Pramonininkų konfederaciją, suteikusią šią nominaciją, prašydama informuoti, koks ekspertas/ai ir už kokias savybes pasiūlė šį gaminį apdovanoti. Mat, pagal „Metų gaminio“ suteikimo taisykles, apdovanojamas gaminys turi atitikti šiuos reikalavimus:

- Kokybė apskritai, ir lyginant su produkto analogais;
- Produkto maistinė ir biologinė vertė, higieninės savybės;
- Naujų technologijų, naujų žaliavų ar jų komponentų panaudojimas;
- Technologinės savybės;
- Skonis;
- Tautinio kulinarinio paveldo saugojimas.

Gavusi atsakymą, būtinai jį čia paviešinsiu.

Agnė Zuokienė

Kreipimasis į LPK
    
Atsakymas iš LPK

VMVT - apie nustatytą LR Reklamos įstatymo pažeidimą