Žaismingai ir patraukliai  garsioji „Olialia pupytė“ Oksana Pikul, reklamoje įkūnijusi žalmargę karvytę, pristato  varškės sūrelius „Olialia Cola“. „Netylėk“ laišką atsiuntusios vilnietės Aušros J. vaikai  iškart panoro jų paragauti. Sveika šeimos mityba besirūpinanti Aušra papasakojo, kad stengiasi rinktis tokius maisto produktus,  kurių  etiketėse rašoma: „natūralus“, „ekologiškas“,  „be E“, „genetiškai nemodifikuota“ ir pan.   Turbūt daugelis, kaip ir vilnietė Aušra, perskaitę „Olialia Cola“ sūrelių gamintojo  AB „Pieno žvaigždės“  reklamos teiginius straipsniuose internete („be konservantų ir visiškai natūralus“, „be augalinių riebalų, be konservantų, be stabilizatorių"), džiaugiasi pasirinkę „sveikesnį“ produktą be konservantų.  

     Vidutinis vartotojas, kuris yra pakankamai informuotas, protingai atidus ir apdairus, išnagrinėjęs šio gaminio sudėtį etiketėje, nusiramins: mat sūrelio sudėtyje esantys emulsikliai, dažikliai ir kvapiosios medžiagos nėra konservantai, tai - kitos maisto priedų funkcinės grupės (nusivils tik tie, kuriems, kaip ir Aušrai J., „visiškai natūralus“ =  be jokių maisto priedų. Bet tai – jau kita tema, kurią ateity dar nagrinėsime).  Nusprendusi, kad reklama ją suklaidino, moteris atsakymų ieškojo Valstybinėje maisto ir veterinarijos tarnyboje. O juos suradusi, nusprendė netylėti - itin patrauklus vartotojams gaminio reklamos teiginys - „be konservantų“ -  nebūtinai reiškia, kad toks produktas kuo nors skiriasi nuo kitų tos pačios rūšies produktų!

      „Olialia Cola“ varškės sūreliuose konservantų būti ir negali. Jei Lietuvos higienos normos į varškę bei jos gaminius jokių konservantų dėti neleidžia, tai ir reklamuotis šitokiais teiginiais – negalima!  Kiek ilgesnę vartotojų teisių  gynimo patirtį turinčioje valstybėje, pvz., JAV, tokiu atveju būtų reikalaujama  teiginį “Be konservantų” pakeisti į : “Kaip ir kitų gamintojų varškės sūreliai, šis sūrelis yra be konservantų”.

      Už Reklamos įstatymo pažeidimą - laukia sankcija 

    Jau nustatyta, kad ir "Olialia cola“ ledų, ir glaistytų varškės sūrelių „Olialia cola“ reklama klaidino vartotojus - skleista informacija apie minėtus produktus pažeidė Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 64-1937; 2008, Nr. 11-374) 14 straipsnio 1 dalies 1 punktą, kuris draudžia reklamoje nurodyti ar užsiminti apie tas maisto savybes, kurių jis neturi, taip pat apie gydomąsias ar nuo ligų saugančias savybes. UAB „Respublikos leidiniai“ buvo surašytas Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo pažeidimo protokolas, kurį Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba su visa atlikto tyrimo medžiaga perduos Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai, kuri, įvertinusi visas aplinkybes ir pažeidimo mastą, skirs Reklamos įstatyme numatytą sankciją. 

VMVT atsakymas apie nustatytą pažeidimą:


     Vartotojai vis raginami šviestis, tyrinėti etiketes, ieškoti informacijos apie maisto priedus.   Norėdami rinktis pagrįstai, būti nesuklaidinti,  turi išmanyti labai daug. O aptikę tokių ir panašių klaidinimo atvejų, vis labiau nepasitiki gamintojų pateikiama informacija bei juos kontroliuojančiomis institucijomis. Štai vilnietei Aušrai neseniai buvo padėkota už bendradarbiavimą ginant vartotojų interesus. Tik  ar ne per daug užkraunama ant vartotojo pečių?


SUSIJUSIOS TEMOS:

"Garbingas apdovanojimas negarantuoja išskirtinės gaminio kokybės?"
"Kodėl dešrelių gamintojai neįspėja apie pavojų?"


„Tokių maisto gaminimo subtilybių dauguma vartotojų tikrai nežino. Pati atidžiai renkuosi produktus ir dažnai pasirinkimą lemia tokie užrašai kaip – „be E“, “natūralus“, tačiau  „Olialia“ sūrelių net ir su tokiais užrašais nesirinkčiau jau vien dėl to, jog „Olialia“ asocijuojasi su silikonu, bet ne natūralumu,“ – sako Agnė Zuokienė. Gavusi pasipiktinusį pirkėjos laišką, ji kreipėsi į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą, kuri pradėjo tyrimą dėl klaidinančios reklamos ir nustatė LR reklamos įstatymo pažeidimą.

Vilnietės mamos Aušros skundo ištrauka (asmens duomenys neskelbiami)

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos  maisto skyriaus vyr. vet. Gyd.  Irenos Pečiulienės atsakymo ištrauka.

LR Konkurencijos tarybos atsakymas

VMVT direktoriaus K.Lukausko atsakymas

VMVT atsakymas dėl nustatyto pažeidimo